Carbon footprinting is – als je aan de slag wil met energie en duurzaamheid – vaak een belangrijke eerste stap in het in kaart brengen van de koolstofintensiteit, en gaat net wat verder dan de doorsnee energieaudit.
De carbon footprint wordt berekend als de som van de uitstoot van broeikasgassen, uitgedrukt in CO2-equivalenten op basis van hun “Global Warming Potential (GWP)”. Dit gebeurt op maat van de klant en met behulp van relevante internationale normen, codes van goede praktijk en specifieke rekentools.
Er bestaat een heel gamma aan tools en protocols om een carbon footprint uit te voeren, met verschillende internationaal aanvaarde methodes (bvb. GHG-protocol, Bilan Carbone, …). De methodes maken vaak onderscheid tussen een scope I, II en III. Vandaag wordt veelal ‘slechts’ scope I en II bekeken, die zich beperken tot de emissies gerelateerd aan de activiteiten ter plaatse. Maar het in kaart brengen van scope 3 is wel een belangrijke eerste stap om ook leveranciers en afnemers bewust te maken van hun impact:
Gezien de langetermijnbegroting van de EU gedeeltelijk gefinancierd zal worden door koolstofheffingen aan de grens, wordt verwacht dat scope III naar de toekomst sterk aan belang zal toenemen.
De CO2-voetafdruk kan bepaald worden op bedrijfs-, site-, of productniveau, maar bijvoorbeeld ook voor een bepaald evenement.
Bij het bepalen van een CO2-voetafdruk wordt een referentiejaar vastgelegd, zodat de totale CO2-voetafdruk voor dit referentiejaar kan worden berekend. Exergie houdt er rekening mee dat een jaarlijkse update van deze balans zeer eenvoudig, doch accuraat kan uitgevoerd worden, wat (indien gewenst) volledige jaarlijkse CO2-compensatie mogelijk maakt. Bovendien is Exergie zeer transparant wat betreft de conversiewaarden voor CO2, zodat de klant zelf inzicht verwerft in hoe deze berekeningen tot stand zijn gekomen.
Zodra de CO2-voetafdruk bepaald is, kan een actieplan worden opgesteld om CO2-neutraliteit voor de onderneming te bekomen tegen 2050. Er kunnen doelstellingen vastgelegd worden op korte en lange termijn. Op die manier kan een duurzaamheidspolitiek geïntegreerd worden in het bedrijf. Voorbeelden van acties die o.b.v. de carbon footprint uitgevoerd kunnen worden, zijn:
Dergelijk actieplan zal niet enkel leiden tot een reductie in operationele kosten (door uitvoering van besparingsmaatregelen), maar kan tevens een belangrijke meerwaarde genereren voor de afnemer van een dienst of product (grootwarenhuizen, retail, consument…), en een duurzaam concurrentievoordeel met zich meebrengen. Bovendien wordt geanticipeerd op steeds strenger wordende regelgeving.
Het is uiteraard niet mogelijk alles tegelijk te doen. Het is daarom van belang goed na te denken hoe ver je hier als bedrijf in wil gaan, met een voldoende lange tijdshorizon voor de uitvoering van je verbeteracties.
Heb je nog vragen rond carbon footprinting? Of heb je interesse om een strategisch meerjarenplan laten op te stellen? Onze experts staan u graag te woord!