Meetinfrastructuur

Door de jarenlange ervaring met energiemonitoringssoftware bij onze klanten in diverse sectoren, zowel tertiair als industrie, is Exergie meer dan overtuigd van de kracht van een uitgebreide meetinfrastructuur en monitoring van grootverbruikers. 

Dit was dan ook een goede drijfveer voor Exergie om een marktonderzoek op te starten en diverse aanbieders van hardware- en softwarepakketten op de markt te gaan vergelijken. Hiermee trachten we potentiële struikelblokken en problematieken voor onze klanten zoveel mogelijk te ondervangen. 

Stap 1 - Opmaak van een strategisch meetplan

Het laten opstellen van een strategisch meetplan levert volgende voordelen op:

  • Optimalisatie van CAPEX en OPEX (o.a. optimalisatie aantal meetpunten, aantal dataloggers, keuze tijdelijke VS permanente meetinfrastructuur…)
  • Correcte prioritering van meetpunten (o.a. identificatie grootverbruikers en opvolgen van efficiëntie, interpretatie meetgegevens, Key Performance Indices (KPI’s), i.h.k.v. EU ETS, EPC NR, CSRD, GRO/BREEAM, interne facturatie…)
  • Ontzorging bij het kwalitatief én kwantitatief vergelijken van de hardware-oplossing (diverse merken)

Exergie is ervan overtuigd dat studiekost voor het opstellen van een strategisch meetplan meestal volledig wordt terugverdiend enkel en alleen door optimalisatie van CAPEX en OPEX (zonder zelfs een financiële meerwaarde toe te kennen aan de ontzorging, en aan de kwalitatieve meerwaarde van de oplossing, die op termijn eveneens tot een financiële voordelen zal leiden). 

Stap 2 – Het energiemonitoringsplatform

Na een uitgebreid marktonderzoek heeft Exergie de meest geschikte software-aanbieder geselecteerd en een contract afgesloten voor afname van het energiemonitoringsplatform. Op die manier kan Exergie klanten ook een energiemonitoringsplatform aanbieden, onafhankelijk van het merk van de hardware. 

Exergie_meetinfrastructuur

Deze samenwerking met de aanbieder van de software houdt enkele belangrijke voordelen in:

  • Aankoop van grote hoeveelheden aan datapunten door Exergie drukt de operationele kosten te drukken voor onze klanten
  • Ondersteuning van een team aan IT-experten die volledig gefocust zijn op het up-to-date houden en verbeteren van het softwarepakket, en een structurele ondersteuning van de klant door Exergie (ad hoc), waarbij een eventueel intern gebrek aan kennis en/of tijd eenvoudig ondervangen kan worden 
  • Automatische centralisatie van data op een online platform, over alle sites van de onderneming heen. Door met één gecentraliseerd softwarepakket te werken kan opvolging op site- én ondernemingsniveau plaatsvinden, benchmarking tussen sites, en dienen updates niet steeds lokaal worden doorgevoerd waardoor onderhoudskosten beperkt worden.

Voor een beschrijving van de functionaliteiten van de software, wordt verwezen naar de meer uitgebreide toelichting, of staan we u graag te woord!

Opmaak van bestektesten i.h.k.v. meetinfrastructuur

Naast het aanbieden van energiemonitoring, staat Exergie ook open om klanten te ondersteunen bij de opmaak van bestekken i.h.k.v. de implementatie van een meetinfrastructuur en de vereiste functionaliteiten van de monitoringssoftware.